Archieven: Nieuws

BIG II moet de dagelijkse zorgpraktijk als vertrekpunt nemen

Hbo-opgeleide en mbo-opgeleide verpleegkundigen moeten van begin af aan qua inhoud en niveau goed gepositioneerd worden. Maak meteen duidelijk wat het onderscheid is tussen de mbo- en de hbo-verpleegkundige en aan welke eisen beide groepen moeten voldoen.

BIG II
In de toekomst zal een duidelijker onderscheid gemaakt kunnen worden tussen mbo- en hbo-opgeleide verpleegkundigen. Deze ontwikkeling is van groot belang gezien de te verwachten ontwikkelingen in de zorg en op de arbeidsmarkt. In BIG II worden wijzigingen voorgesteld op de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg. Het gaat daarbij onder meer om invoering van het beroep van regieverpleegkundige in de Wet BIG, actualisatie van het deskundigheidsgebied van de verpleegkundige en uitbreiding van de eisen tot herregistratie. Het ministerie van VWS startte in december vorig jaar een internetconsultatie waarbij belanghebbenden op het wetsvoorstel konden reageren. Ook de BoZ heeft van die mogelijkheid gebruikgemaakt.

Aanvullende scholing
In het wetsvoorstel staat ook dat mbo- en inservice- opgeleide verpleegkundigen met aanvullende gecertificeerde scholing, waarvan het niveau en inhoud gelijk staat aan een hbo-opleiding tot verpleegkundige (NLQF-6), zich moeten kunnen registreren als regieverpleegkundige. Het is belangrijk dat zowel het niveau als de inhoud gelijk staan aan een hbo-opleiding tot verpleegkundige. ‘Een diploma van bijvoorbeeld een CZO-opleiding kan wel op NLQF-6 niveau zijn, maar omvat slechts een deel van de volledige brede hbo- opleiding tot verpleegkundige’, staat in de BoZ-reactie. De BoZ vindt wel dat deze groep met verkorte hbo-v-trajecten versneld het hbo- diploma moet kunnen behalen.

Urennorm
De BoZ-partijen zijn evenmin voorstander van een strikte naleving van de urennorm, zoals die in het wetsvoorstel staat. Het uitgangspunt is een minimum aantal uren deskundigheidsbevordering van honderd uur in vijf jaar. Dat gaat niet alleen extra administratieve lasten opleveren, maar leidt ook tot te veel nadruk op de kwantiteit van de scholing. Terwijl zorgorganisaties juist de kwaliteit van de deskundigheid van professionals willen kunnen waarborgen. ‘Werkplekleren, bij- en nascholing, vormen van intervisie, leren dat aansluit bij de ontwikkelwensen van de individuele beroepsbeoefenaar én die aansluiten bij zijn/haar werkzaamheden, zorgen samen voor deskundige beroepsbeoefenaren’.

Zelf beoordelen
De BoZ-partijen vragen om goede communicatie naar verpleegkundigen over het belang van de BIG-registratie en hun eigen verantwoordelijkheid daarin. De BIG biedt de patiënt immers informatie, vertrouwen in zorgprofessionals en bescherming tegen ondeskundig handelen. De BoZ wil dan ook dat er voor regieverpleegkundigen een “self assessment” beschikbaar komt en een facultatief opleidingsprogramma dat aansluit op het beroepsprofiel van de regieverpleegkundige.

 

Klik hier voor de volledige reactie van de BoZ.

 

 

Femke Halsema nieuwe voorzitter BoZ

Femke Halsema is sinds 1 januari 2018 de nieuwe voorzitter van de vereniging Brancheorganisaties Zorg (BoZ).
De BoZ is het samenwerkingsverband van ActiZ, GGZ Nederland, NFU, NVZ en VGN. Het voorzitterschap van de BoZ wordt afwisselend vervuld door de voorzitters van een van de aangesloten brancheorganisaties. Femke Halsema is tevens voorzitter van de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN). Ze is de opvolgster van Yvonne van Rooy die als voorzitter van de NVZ, Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen, de afgelopen twee jaar het BoZ-voorzitterschap heeft vervuld. Femke Halsema is bestuurder, auteur en programmamaker.

Actualisering model klokkenluidersregeling

Het model klokkenluidersregeling is geactualiseerd.
De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van het model van juli 2017 zijn:

  • veel explicieter is in de toelichting aangegeven dat de instelling de keuze heeft om (naast de vertrouwenspersoon) ‘iedere leidinggevende’ of alleen de raad van bestuur als meldinstantie aan te wijzen;
  • verhelderd is dat de melder bij het vermoeden van een misstand in een andere organisatie kan kiezen om dat volgens de eigen interne procedure te doen of rechtstreeks bij die andere organisatie, volgens de daar geldende klokkenluidersregeling;
  • de redactie is verbeterd.

Het tweede punt betreft een wijziging van een aanpassing in het BoZ-model van juli 2017. Op basis van een extern advies was in dat model opgenomen dat het melden van een misstand in een andere organisatie gemeld moet worden in de eigen organisatie, zodat de melder in overleg met de eigen organisatie kan besluiten wat er met het vermoeden van de misstand in een andere organisatie moet gebeuren.
Daarbij werd ook overwogen dat  de rechtsbescherming voor de melder geregeld wordt in de klokkenluidersregeling van de organisatie waar men werkt, en niet door de regeling van de andere organisatie. Het is bovendien op voorhand niet te zeggen of de andere organisatie een klokkenluidersregeling heeft en wat daarin mogelijk geregeld is. Denk bijvoorbeeld een kleine organisaties met minder dan 50 werknemers waarvoor geen verplichting voor een klokkenluidersregeling geldt.
Het Huis voor Klokkenluiders (HvK) heeft kortgeleden BoZ verzocht om in de modelregeling op te nemen dat de werknemer die een vermoeden heeft van een misstand in een andere organisatie dit naar keuze kan melden bij de eigen organisatie of de andere organisatie, omdat dit beter aansluit op de wet HvK. De BoZ heeft met deze aanpassing gehoor gegeven aan dit verzoek.

LET OP ER IS NIEUWE WETGEVING OP KOMST. ONDERSTAAND MODEL IS DAAROP NOG NIET AANGEPAST. ER WORDT GEWERKT AAN EEN AANPASSING VAN HET MODEL.

De EU-richtlijn voor betere klokkenluidersbescherming moet uiterlijk op 17 december 2021 door alle lidstaten zijn geïmplementeerd. Dat betekent dat alle lidstaten ervoor moeten zorgen dat hun nationale wetten op die datum voldoen aan de richtlijn. In Nederland ligt het wetsvoorstel nu bij de Tweede Kamer. Wat gebeurt er als we de deadline van 17 december 2021 niet halen? In dit artikel lees je wat de gevolgen zullen zijn.

Download de modelregeling klokkenluiders 2018

Modelverwerkersovereenkomst voor de zorgsector

Actiz, GGZ Nederland, NFU, NVZ en VGN verenigd in de Brancheorganisaties Zorg (BoZ) hebben in het kader van de inwerkingtreding van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) een standaard modelverwerkersovereenkomst ontwikkeld.
Het model is ontwikkeld in nauwe samenwerking met zorgorganisaties, leveranciers en deskundigen.

Om goede zorg te kunnen verlenen, worden in de zorg dossiers van cliënten of patiënten aangelegd, die zeer gevoelige gegevens bevatten. Het recht op privacy en de daarop gebaseerde wetgeving brengt mee dat degenen die deze persoonsgegevens verwerken, daar heel zorgvuldig mee omgaan. Daarom is het essentieel om goede afspraken te maken met partijen die in opdracht van zorginstellingen met deze bijzondere persoonsgegevens te maken krijgen, zodat die gegevens te allen tijde veilig en verantwoord worden verwerkt. Met een zogeheten verwerkersovereenkomst kunnen (en moeten) daarover met de opdrachtnemer afspraken worden gemaakt.
Het sluiten van een verwerkersovereenkomst is wettelijk verplicht als een zorgaanbieder een derde partij inschakelt die persoonsgegevens verwerkt namens de zorgaanbieder, bijvoorbeeld de leverancier van het cliënten/patiëntendossier. Deze verplichting vloeit tot 25 mei 2018 voort uit de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) en vanaf 25 mei 2018 uit de AVG. De Wbp spreekt over bewerkersovereenkomst, de AVG spreekt over verwerkersovereenkomst, de betekenis hiervan verschilt echter niet.
De door de brancheorganisaties ontwikkelde modelverwerkersovereenkomst werkt als standaard voor de hele zorgsector. Zorgorganisaties kunnen het model binnen de grenzen van de Wbp en de AVG aanpassen.

Het model 2017 is niet meer beschikbaar. Klik hier voor de actuele versie.

 

congres De Zorg Brandveilig


Meld u aan voor het congres De Zorg Brandveilig.

Op maandag 26 juni organiseert De Zorg Brandveilig een bijzonder congres over risicogestuurde brandveiligheid in de zorg. In vijf parallelsessies en in een expertronde met exposanten komen alle facetten van een risicogestuurde aanpak aan bod. Iedereen die werkzaam is in de zorg kan zich nu gratis aanmelden voor deze unieke dag via http://www.dezorgbrandveilig.nl/agenda/congres-de-zorg-brandveilig

Edith Hooge voorzitter BoZ Governance innovatie- en adviescommissie

Sinds 1 januari 2017 is de nieuwe Governancecode Zorg 2017 van kracht.
Bij het vaststellen van de code hebben de brancheorganisaties in de zorg afgesproken dat er een Governance innovatie- en adviescommissie zal worden geïnstalleerd. Deze commissie kan adviseren over algemene governancevraagstukken en thematisch onderzoek doen naar de ontwikkeling van de governance in de zorg. Edith Hooge is benoemd tot voorzitter van de commissie.

prof. dr. E. Hooge

Prof. dr. Edith Hooge (1967) is vice-decaan en hoogleraar bij TIAS School for Business and Society en bekleedt de leerstoel ‘Boards and Governance in Education’. Zij doet onderzoek naar toezicht, bestuur en verantwoording in onderwijs en andere non-profit sectoren en is ruim vijftien jaar betrokken bij het ontwerpen en onderzoeken van governancecodes.
Naast drie leden die worden voorgedragen door de brancheorganisaties in de zorg worden de NVZD, NVTZ en cliëntenorganisaties uitgenodigd om een voordracht te doen voor de commissie.

Reactie BoZ op amendement over aansprakelijkheid in de bouw

De brancheorganisaties in de zorg hebben met samen met Aedes, Federatie Opvang, RIBW Alliantie, PO-raad en VO-raad gereageerd op een amendement van het CDA op het wetsvoorstel Kwaliteitsborging voor het bouwen

Dit wetsvoorstel voorziet o.a. in een herziening van de aansprakelijkheid in de bouw. De BoZ steunt de voorgestelde wijzigingen, die voorzien in een verbetering van de positie van de opdrachtgever, juist in de verwachting dat dit ook bijdraagt aan een betere kwaliteit en lagere faalkosten in de bouw. Het amendement bevat echter een voorstel om professionele opdrachtgevers zoals zorgorganisaties, uit te sluiten van deze herziening. De brancheorganisaties zijn van mening dat de verbetering die wordt beoogd met het wetsvoorstel, teniet wordt gedaan indien genoemd amendement wordt aangenomen.

Aanvulling: Op 21 februari 2017 heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel Kwaliteitsborging voor het bouwen aangenomen. Het voorstel tot amendement van het CDA, waarop de brancheorganisaties in de zorg hebben gereageerd is afgewezen.

 

Download de reactie aan de algemene commissie voor Wonen en Rijksdienst in de Tweede Kamer

 

Symposium Governancecode Zorg 2017

Donderdagmiddag 16 maart vindt een  Symposium over de Governancecode Zorg 2017 plaats.

Sinds 1 januari is de nieuwe Governancecode Zorg 2017 van kracht. De nieuwe code bevat zeven principes en is een dynamisch document, waarin gedrag en cultuur nu meer centraal staan. Alle bestuurders en toezichthouders in iedere sector van de zorg hebben met de nieuwe code te maken, zowel binnen de eigen organisatie als in relatie tot stakeholders van buiten de eigen instelling.

Dat roept vragen op als:
• In welk maatschappelijk krachtenveld opereert de nieuwe governancecode?
• Wat betekent de nieuwe code voor mij als bestuurder of toezichthouder in de dagelijkse praktijk?
• Hoe verhoudt de nieuwe code zich tot het externe toezicht van NZa en IGZ?

Deze en andere vragen staan centraal op het symposium Governancecode Zorg 2017, dat plaatsvindt op 16 maart 2017 van 13.00 tot 18.00 uur in Houten. Het symposium is een initiatief van de Brancheorganisaties Zorg (BoZ), Dirkzwager Advocaten& Notarissen en BoardRoom ZORG in samenwerking met de NVZD. Continue reading “Symposium Governancecode Zorg 2017”