BIG II moet de dagelijkse zorgpraktijk als vertrekpunt nemen

BIG II moet de dagelijkse zorgpraktijk als vertrekpunt nemen

Hbo-opgeleide en mbo-opgeleide verpleegkundigen moeten van begin af aan qua inhoud en niveau goed gepositioneerd worden. Maak meteen duidelijk wat het onderscheid is tussen de mbo- en de hbo-verpleegkundige en aan welke eisen beide groepen moeten voldoen.

BIG II
In de toekomst zal een duidelijker onderscheid gemaakt kunnen worden tussen mbo- en hbo-opgeleide verpleegkundigen. Deze ontwikkeling is van groot belang gezien de te verwachten ontwikkelingen in de zorg en op de arbeidsmarkt. In BIG II worden wijzigingen voorgesteld op de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg. Het gaat daarbij onder meer om invoering van het beroep van regieverpleegkundige in de Wet BIG, actualisatie van het deskundigheidsgebied van de verpleegkundige en uitbreiding van de eisen tot herregistratie. Het ministerie van VWS startte in december vorig jaar een internetconsultatie waarbij belanghebbenden op het wetsvoorstel konden reageren. Ook de BoZ heeft van die mogelijkheid gebruikgemaakt.

Aanvullende scholing
In het wetsvoorstel staat ook dat mbo- en inservice- opgeleide verpleegkundigen met aanvullende gecertificeerde scholing, waarvan het niveau en inhoud gelijk staat aan een hbo-opleiding tot verpleegkundige (NLQF-6), zich moeten kunnen registreren als regieverpleegkundige. Het is belangrijk dat zowel het niveau als de inhoud gelijk staan aan een hbo-opleiding tot verpleegkundige. ‘Een diploma van bijvoorbeeld een CZO-opleiding kan wel op NLQF-6 niveau zijn, maar omvat slechts een deel van de volledige brede hbo- opleiding tot verpleegkundige’, staat in de BoZ-reactie. De BoZ vindt wel dat deze groep met verkorte hbo-v-trajecten versneld het hbo- diploma moet kunnen behalen.

Urennorm
De BoZ-partijen zijn evenmin voorstander van een strikte naleving van de urennorm, zoals die in het wetsvoorstel staat. Het uitgangspunt is een minimum aantal uren deskundigheidsbevordering van honderd uur in vijf jaar. Dat gaat niet alleen extra administratieve lasten opleveren, maar leidt ook tot te veel nadruk op de kwantiteit van de scholing. Terwijl zorgorganisaties juist de kwaliteit van de deskundigheid van professionals willen kunnen waarborgen. ‘Werkplekleren, bij- en nascholing, vormen van intervisie, leren dat aansluit bij de ontwikkelwensen van de individuele beroepsbeoefenaar én die aansluiten bij zijn/haar werkzaamheden, zorgen samen voor deskundige beroepsbeoefenaren’.

Zelf beoordelen
De BoZ-partijen vragen om goede communicatie naar verpleegkundigen over het belang van de BIG-registratie en hun eigen verantwoordelijkheid daarin. De BIG biedt de patiënt immers informatie, vertrouwen in zorgprofessionals en bescherming tegen ondeskundig handelen. De BoZ wil dan ook dat er voor regieverpleegkundigen een “self assessment” beschikbaar komt en een facultatief opleidingsprogramma dat aansluit op het beroepsprofiel van de regieverpleegkundige.

 

Klik hier voor de volledige reactie van de BoZ.